Messukuumetta (7.10.2012)

Ennen Umbriaan muuttoamme olimme Sirpan kanssa molemmat olleet mukana erilaisilla IT-alan messuille sekä asiakkaana että myös joskus työnantajan ständillä asiakkaita jututtamassa. Täysin erilainen kokemus meillä on ollut tänä vuonna, kun olemme saaneet itse suunnittella ja toteuttaa messuprojektin näytteilleasettajana alusta loppuun saakka. Kyseessä on Viini, Ruoka ja Hyvä elämä-messut Helsingissä lokakuun lopulla.

Teimme päätöksen messuille osallistumisesta jo tämän vuoden keväällä, koska ajattelimme että messut olisi erinomainen tapa tutustuttaa messuvieraat vielä tällä hetkellä suhteellisen tuntemattomiin umbrialaisiin laatutuotteisiin sekä yleensä Umbriaan maakuntana ja mahdollisena lomapaikkana. Umbrialaiset tuotteet ovat muualla Euroopassa tunnettuja, ja tänne saapuu turisteja useista Euroopan maista lomaa viettämään. Lähtökohtana ja vaatimuksena oli, että saisimme tukea myös paikallisilta tuottajilta, Umbrian maakunnalta ja myös mahdollisesti Perugian kauppakamarilta.

Varmistimme siis ensin muutamia perusasioita ja kun huomasimme että varsinkin tuottajat olivat innokkaita lähtemään mukaan projektiin, niin uskalsimme tehdä ennakkoilmoituksen messuille osallistumisesta. Vielä tässä vaiheessa emme täysin tienneet mitä kaikkea joutuisimme selvittämään ja tekemään. Mutta nyt olemme kohta lokakuun puolivälissä ja melkein kaikki asiat on hoidettu ja odotamme innolla messujen alkamista.

Ennakkoilmoittautumisen jälkeen meille selvisi, että joudumme italialaisena yrityksenä tekemään erilaisia selvityksiä Valviraan, Eviraan, Helsingin kaupungille sekä Fazer Ravintoloille, jolla on yksinoikeus viinin myyntiin messuilla. Saadaksemme maistattaa viiniä asiakkailla jouduimme ostamaan alkoholin tilapäisen tukkumyyntiluvan neljän päivän ajaksi.  Paljon byrokratiaa ennen ja vielä jälkeenkin messujen erilaisten pakollisten raporttien toimitusten myötä, mutta onneksi kaikki tahot ovat olleet hyvin avuliaita. Samanaikaisesti kun teimme töitä ns. järjestävän seuran kanssa Suomessa, aloitimme täällä Italiassa kontaktoinnin eri osapuolten kanssa messutuotteiden ja materiaalien keräämiseksi. Kaikki tuottajamme olivat heti alusta lähtien valmiita tukemaan meidän messuponnistelujamme koska harva paikallinen tuottaja on valmis yksin lähtemään Suomeen messuille, joten meidän tuoma mahdollisuus otettiin avosylin vastaa.

Tuottajien lisäksi saimme myös apua paikalliselta kauppiasliitolta ja kauppakamarilta, oliiviöljy- ja viiniyhdistyksiltä sekä Umbrian maakunnalta, joka antaa meille Umbriaa kuvaavia seinäpostereita ständimme kaunistamiseksi. Olemme hankkineet messuille paikallisilta tuottajiltamme viinejä maistattamiseen ja tryffelisieni-tuotteita, oliiviöljyjä, papuja, linssejä ja eri makkaroita sekä myyntiin että maistattamiseen.

Tavarakuljetus messuille tulee siis olemaan suhteellisen iso.  Olemme käyttäneet hyväksemme markkinoinnissa sosiaalista media usein eri tavoin ja markkinointipuffit ja erilaiset markkinointikirjeet jatkuvat aina messujen loppuun saakka. Voi olla, että näin blogi-kirjoituksena tämä messujen suunnittelu ja toteuttaminen tuntuu helpolta, mutta aikaa se on vienyt ja täytyy kuitenkin muistaa että olemme käyneet paljon henkilökohtaisia keskusteluja ja puhelinkeskusteluja paikallisten osapuolten kanssa, joka ei aina ole ollut helppoa eri kielen ja kulttuurin takia.

Mutta nyt olemme jo loppusuoralla ja odotamme innolla messuja, jotka alkavat lokakuun viimeisellä viikolla. Saammehan ainakin yhden upean kokemuksen lisää ja mahdollisesti toteutamme saman projektin myös ensi vuonna. Olen myös ajatellut että kirjoitan jatkoa samasta aiheesta messujen jälkeen otsikolla vaikkapa ”kokemuksia messuista” ja laitetaan muutama messukuvakin mukaan.