Uuden yrittäjän haasteita Italiassa ja EU:ssa (9.12.2012)

Kun aloitimme pienyrittäjäjyyden valitsimme mielestäni vaikeimman mahdollisen mallin eli toimimme kahden EU-maan välillä toimittaen tuotteita Suomeen ja palveluita suomalaisille asiakaille täällä Umbriassa.  Emme alussa ehkä tajunneet tähän toimintaan liittyvää kompleksisuutta mutta kuten sanotaan ”Siperia opettaa” niin myös me voimme allekirjoittaa tämän jo kuluneen totuuden.

Tässä kuitenkin muutamia sellaisia asioita, joista saattaa olla avuksi muilla samanlaisille uskalikoille, jotka miettivät busineksen aloittamista vaikkapa Italiassa.

Eräs toimintaamme suuresti vaikuttanut asia on ollut EU-yhteistyö Suomen ja Italian välillä. Olemme saaneet viimeisen 1,5 vuoden aikana todeta, että Suomen poliittinen ilmapiiri on känkkäröintiä; joustamattomuus ja ylimielisyys ”asiakkaita” kohtaan on jalkautunut Suomen julkiseen sektoriin. Monessa tapauksessa asioiden hoitaminen on ollut raskasta, koska eri laitosten sisäinen toimintamalli on byrokraattinen ja kaikki virkailijat noudattavat vain ”prosessia” välittämättä siitä voisiko asiat hoitaa ehkä hieman joustavammin.

Vastaavasti Italian julkisen sektorin välinpitämättömyys ja huolimattomuus aiheuttavat lukuisan määrän turhaa työtä pienyrittäjille ja kansalaisille.  Varsinkin nyt kun Montin hallitus on kiristänyt kontrollia erilaisissa taloudellisissa asioissa. EU-yhteistyötä on harrastettu 20 vuotta ja edelleen kansalaiset ja yrittäjät joutuvat kokemaan koneiston byrokraattisuuden. Reklamoinnista EU:n suuntaan on turha odottaa mitään pelastusta koska he saavat varmaan sellaisen määrän valituksia viikossa, ettei koneisto pysty niitä hoitamaan.


Suomen ja Italian julkisen sektorin työntekijöiden osaaminen ja auttamishalu muiden kuin oman ”hiekkalaatikon” asioista on käytännössä olematon. Kukaan ei ymmärrä kokonaisuutta vaan ainoastaan oman toimialansa asiat, ei edes omassa maassaan.


Entä jos asia liittyy yhteisiin asioihin? Kuka ongelmat sitten ratkaisevat?  No tietysti se pienyrittäjä tai eu-kansalainen, joka soittelee ja mailailee päivät pitkät eri virastoihin yrittäen saada ratkaisua ongelmiinsa. Tästä toiminnan kankeudesta johtuu se että monet jättävät asiansa hoitamatta tai hoitavat ne ohjeita ja sääntöjä rikkoen.

Olemme myös huomanneet, että muutamilla yksityisillä sektoreilla kuten esim. pankkisektorilla eurooppalainen yhteistyö takertelee. Kun suomalainen pankki toteuttaa EU:n antamia ohjeita pilkun päälle, niin italialainen pankki ottaa ne käyttöön ehkä viimeistään silloin kun asiakas kiroilee pankin toimintaa.

Positiivinen asia on kuitenkin ollut yhteistyö umbrialaisten tuottajien kanssa, jotka tällä hetkellä taistelevat taloudellisen taantuman kourissa mutta ovat suoraviivaisia ja ymmärtävät meidän työmme arvon. Eihän katteet suuria ole mutta tuntuu siltä, että kaikki vähäinenkin apu umbrialaisten tuotteiden myymiseksi pieneen Suomeen on otettu kiitollisuudella vastaan.

Suomalaiset asiakkaat (ja näköjään myös muutamien muiden kansallisuuksien asiakkaat) – olemme huomanneet, että parempia asiakkaita ei voisi ollakaan. Verkkokauppamme tuoteasiakkaat ja kesäkauden palveluasiakkaat ovat oikeastaan se tekijä, joka saa jatkamaan tätä hommaa seuraavinakin vuosina. Kiitos heille kaikille!

Umbriassa toimivat suomalais-yritykset – onneksi joukossa on muutamia, joiden kanssa yhteistyö on toiminut hyvin ja olemme pystyneet auttamaan toisiamme. Laitan tähän vielä muutaman sellaisen jokapäiväiseen toimintaan liittyvän vihjeen, josta saattaa olla hyötyä:

  1. Älä koskaan anna periksi asioidessasi Suomen tai Italian virastoissa. Tässä auttaa peräänantamattomuus, jota joskus kutsutaan jääräpäisyydeksi. Lopuksi voit aina reklamoida EU-komissiolle, josta on hyötyä tai sitten ei.
  2. Eskaloi jos haluat että asioita edistetään – koskee myös italialaisia yrityksiä. Täälläkin on hieman herran-pelkoa.
  3. Varmista aina että saamasi ohjeet ovat kaikille italialaisille tahoille 100 % selviä ja että yrityksesi toiminnan kannalta kaikki toimenpiteet hoidetaan loppuun Suomen ja Italian virastoissa.
  4. Muista että italialaisen business-maailman lait ovat erilaiset kuin Suomen – sekä kirjoitetut että kirjoittamattomat.  Esimerkkinä laskujen maksaminen – vasta tänä syksynä tuli voimaan laki, että laskut tulee maksaa 60 päivän sisällä laskun päiväyksestä!
  5. Asiakaspalvelun kannalta varmista, että kaikki myyntiin ja toimitukseen liittyvät asiat saatetaan loppuun – älä luule, että asiat hoituvat itsestään.