Taide ja kulttuuri

Tässä osioissa olevat faktat olemme poimineet lähestulkoon kokonaan kirjasta “Perugia, the City of Art”, jonka on kirjoittanut Francesco Dufour (2003, Effe Fabricio Fabbri Editore srl).


Kuuluisa Raffaello (1483-1520) oli taidemaalari Peruginon (Pietro Vannucci, 1450-1523) oppilas; nimikin kertoo että Perugino oli perugialainen. Perugino oli tunnetuin perugialainen taiteilija Italian mestaritaiteilijoiden joukossa. Muista tunnetuimmista perugialaisista taiteilijoista mainittakoon ennen Peruginoa vaikuttanut Bonfigli (Benedetto Bonfigli, 1420-1496).

Raffaellon töistä tiedetään säilyneen Perugiassa vain yksi fresko, joka on nähtävillä San Severon kappelissa. Fresko on kaksi osainen ja sen alaosan on viimeistellyt Perugino, koska Raffaello komennettiin Roomaan Paavi Julius II:n toimesta. Liekö silloin Raffaellon työnä ollut Vatikaanin “Rafaellon huoneiden” koristaminen? Nehän ovat Rafaellon, tai oikeammin hänen apulaistensa maalaamia ja nimenomaan Paavi Julius II:n toimesta.

Harvojen tiedossa myös on että ns. “Rooman koulu” oli alunperin Perugiassa, parin sukupolven ajan, ennen kuin se siirrettiin Roomaan. On hyvä tietää Perugian arkkitehtuuria ja taidetta katsellessaan, että Perugialla on kolme pyhimystä: San Lorenzo, San Costanzo ja San Ercolano.

Perugiasta löytyy runsaasti taidetta, se vain pitää osata kaivaa esille, mm. kirjallisuudesta, jota on hyvin saatavilla. Seuraavissa kappaleissa muutama meidän poimima “helmi”.


San Lorenzon katedraali sijaitsee Perugian pääaukiolla, Piazza IV Novembre:lla. Sen rakennustyöt alkoivat 10-luvulla mutta sitä on laajennettu ja muutettu useaan otteeseen. Katedraalin huomattavasti mielenkiintoisin kohde on siellä säilössä oleva sormus, jonka uskotaan olevan Neitsyt Marian vihkisormus. Sormusta säilytetään rasiassa, joka on itsessään italialaisen kultaseppätyön mestarinäyte. Rasian avaamiseksi tarvitaan 14 erillistä avainta. Avaimia säilytetään kutakin eri tahoilla; kirkon virastoissa sekä kaupungin virastoissa. Näin on haluttu yhdistää kaupungin uskonnolliset ja yhteiskunnalliset tahot toisiinsa. Rasia avataan yleisön nähtäväksi kaksi kertaa vuodessa; tammikuun viimeisenä sunnuntaina sekä 30.7.


Fontana Maggiore -suihkulähde San Lorenzon katedraalin vieressä sijaitsevalla Piazza IV Novembrella on rakennettu vuonna 1278 juhlistamaan sitä että kaupunkiin saatiin vesi. Tämä suihkulähde on varmistikin Perugian tunnetuin ja kuvatuin monumentti. Piazza IV Novembre oli 1400-luvun puoleenväliin saakka päällystetty Assisin valkoisista ja punaisista kivistä muodostetulla shakkilauta-kuviolla.


Palazzo Dei Priori, joka valmistui vuonna 1296, sijaitsee Piazza IV Novembren ja Corso Vannuccin kulmassa. Monumentaalisen palatsin Corso Vannuccin puoleisen oven päällä on Perugian kolmen pyhimyksen, San Lorenzon, San Ercolanon sekä San Lorenzon patsaat. Nuo ovat kopioita alkuperäisistä patsaista, löydät alkuperäiset talon sisältä Galleria Nazionale dell’Umbriasta.


Galleria Nazionale dell’Umbria sijaitsee useassa kerroksessa Palazzo dei Priori -rakennuksessa. Galleriassa on laaja kokoelma umbrialaista taidetta, mm. hyvin paljon kirkoista siirrettyjä arvokkaita taidemaalauksia. Mielestäni ehdottomat “helmet” on lukuisat Peruginon ja Bonfiglin työt. Palatsin uudessa kappelissa on Bonfiglin freskot, jotka hän teki vain muutama vuosi sen jälkeen kun hän oli koristelemassa Vatikaanin palatseja Paavi Nikolaus V:n toimesta. Tuossa kappelissa on myös Peruginon alkuperäinen teos Pietà, sen alapuolella oleva alttarimaalaus on kopio Peruginon työstä, alkuperäinen on siirretty Roomaan.


Nobile Collegio del Cambio, vanha kauppakamari, tai oikeammin sanottuna sen muodostavat 3 huonetta, sijaitsee Palazzo dei Priori-rakennuksessa, omalla sisäänkäynnillä Corso Vannuccilta. Yksi huoneista on koristeltu kokonaan Peruginon freskoilla. Lisäksi siellä on myös Peruginon omakuva. Huoneissa on myös siihen aikaan harvinainen puupanelointi, joka teetettiin aikansa parhailla taiteilijoilla.


San Ercolanon kirkko rakennettiin vuonna 1296 paikalle, josta San Ercolanon ruumis löydettiin v. 547 kun hänet oli tapettu goottien toimesta. Kirkko on sijainnistaan johtuen rakennettu korkeaksi, tornimaiseksi kirkoksi. Kirkko oli aikanaan korkeampi kuin tänä päivä; ylin kerros on jouduttu purkamaan koska se oli Rocca Paolina -linnoituksen ampumalinjan tiellä. Kirkko on erittäin kaunis ja koristeellinen sisältä ja sen pääalttari on roomalainen sarkofagi 3:nnelta vuosisadalta eKr., joka löydettiin kaupungin ulkopuolella olevasta kirkosta.

Kävellessäsi Via Oberdania pitkin Piazza Matteottilta alaspäin San Ercolanon kirkolle päin, vasemmalla seinällä ylhäällä on syvennys jossa on fresko-maalaus. Sen on maalannut Peruginon seuraaja ja on kohdassa jossa vuoteen 1923 sijaitsi Misericordian sairaala.


San Domenicon kirkko on Umbrian suurin, sen keskikäytävä on 92 metriä pitkä. Sen alttaripäätyä koristaa 23 metriä korkea savulasimaalaus, joka yhdessä Milanon tuomiokirkon savulasimaalauksen kanssa on Italian suurin. Kirkon kellotorni on aikoinaan ollut viidesosan korkeampi, mutta sitä jouduttiin aikanaan madaltamaan koska se oli Rocca Paulina -linnoituksen ampumalinjalla. Kirkon rakennustyöt alkoivat vuonna 1304 ja kirkko on rakennettu kohtaan jossa se katsoo Assisin ja Fransiskus Assisilaisen kirkon suuntaan.


San Pietron kirkko koetaan Perugian asukkaiden pääkirkoksi. Kirkko vihittiin käyttöön marraskuussa vuonna 969. Vielä tänäkin päivänä uskotaan että Perugian ensimmäinen kirkko on sijainnut juuri tällä paikalla. Kirkko on oikeastaan taidemaalausten museo, sillä siellä säilytetään huomattava määrä taidetta. Kirkon sisustus on todella koristeellinen. Kirkossa on mm. Peruginon Pietà -teos.


San Francesco al Praton kirkko ja sen vieressä oleva Oratorio San Bernardino rakennettiin 1200-luvulla fransiskaanien toimesta. Kirkon peruskivi laskettiin vuonna 1251. Tämä kokonaisuus on merkinnyt Perugialle vastaavaa kuin Pantheon Roomalle. Kirkosta on siirretty suuri määrä taidetta, mm. Peruginon ja Raffaellon töitä Umbrian kansallisgalleriaan sekä Roomaan. Oratorio San Berbardino on avoinna pääsääntöisesti iltapäivisin. Siellä on mm. alkuperäinen Bonfiglin teos.


Peruginon fresco Cerqueton kylässä, joka sijaitsee Perugian ja Marscianon kaupunkien välisellä tiellä, nro SS317. Pienestä koostaan huolimatta Cerqueto on varsinainen taide-museo: sen kirkossa, Chiesa di Santa Maria Assunta, on Peruginon (Pietro Vannucci) fresco, joka on ensimmäinen Peruginon signeeraama ja päiväämä teos, vuodelta 1478. Lisäksi Cerquetossa tien varrella olevassa “kioskissa”, edicola, on fresco jonka aiemmin erheellisesti uskottiin olevan Tiberio d’Assisin maalaama, mutta jonka nyt tiedetään olevan Peruginon oppilaan maalaama. On esitetty, että tuo fresco olisi itsensä nuoren Raffaellon maalaama. Asiasta on käyty paljon keskustelua ja jopa julkaistu kirjakin vuonna 2003.